torsdag den 26. november 2009

fra stress til trivsel - vilje, software og apparat kan hjælpe til at forebygge og behandling

Faldt lige over denne kampagne - fra stress til trivsel - fra Arbejdsmiljø viden, og sidder og lytter til emnet i radioen, hvor der kommer rigtig mange gode råd.

Det er primært det lange stress der bliver snakket om her, d.v.s. der hvor man uden at vide det faktisk har været mere eller mindre stresset i flere år, f.eks,. for mit eget vedkommende handler det vel om 5-10 år, men hvor følelsen eller tanken ikke var erkendt, men pludselig kommer regningen og alle symptomerne:

  • Ingen energi i dagligdagen
  • Temperamentet bliver ukontrolleret - omgivelserne tænker den er helt gal
  • Træt og gider ikke daglige simple opgaver eller de bliver uoverskuelige
  • Sover uroligt om natten
Når man først, når derud efter langvarig stress og erkender det, så er det jo desværre også sådan, at jo længere tid, som den fysiologiske proces er foregået, jo længere tid tager det at komme tilbage og som jeg lige hører i radion, er der mange der aldrig kommer tilbage på fuld speed, men må tage felksjob eller slet ikke noget job.

Jeg har desværre ikke nogen universal løsning på dette problem, idet vi jo alle reagerer forskelligt i forskellige situationer, men generelt vil jeg sige, at viden om, hvilken indflydelse stress har på din krop - tror jeg er vigtigt, og så tror jeg, at konkrete måle værktøjer, der faktisk kan vise om du har stress, netop eksempler fra denne blog, hvor en af kommentarerne til indlægget er: "Det er et fint budskab, at man skal turde tale om stress. Men jeg oplever det store problem på min arbejdsplads, at vi taler og taler om stress, men ledelsen gør intet."

Det skal ikke være nogen hemmelig, at jeg selv elsker at måle og følge op, så for jer der ønsker konkrete værktøjer, så kig nærmere her.


Ha' en god dag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar