fredag den 30. oktober 2009

Stress er tit årsag til at medarbejdere forlader virksomheden

Det er velkendt, at stress har indflydelse på bundlinien for virksomheder i form af sygemeldinger / fravær og ikke mindst at medarbejdere forlader virksomheden efter sygemeldingen.

Som det fremgår af vedhæftede artikel fra Erhvervsbladet, hvor Jan Gerding, HR-Direktør i Robert Bosch A/S fortæller, hvordan han tacklede at medarbejderne stoppede efter en sygdoms periode med stress.

Ved at have en trivsels og stress management politik, samt værktøjer og metoder til virksomhedens medarbejdere, er der heldigvis flere dokumenterede business cases, der viser, de økonomiske fordele det kan have, her er et eksempel fra Motorola, der bl.a. viser resultater efter 6 måneder inden for:

  • 93% viste øget produktivitet.
  • 90% oplevede en forbedret teamwork. 
  • 93% anerkendt en øget følelse af empowerment. 
  • 93% følte sig sundere, herunder betydelige gevinster i energi og vitalitet, mindre spænding, færre fysiske problemer, en nedsat behov for medicin, og større personlig og faglig opfyldelse.

Derudover viser studiet også en række andre fordele for virksomheden og medarbejderne:

  • "Siden mit stressniveauet er nu lavere, er jeg mere afslappet og i stand til at tænke mere klart. Mine forhandlings færdigheder er blevet bedre."
  •  "Jeg føler mig mere tilfreds med mig selv. Jeg klarer mig bedre i mit arbejde. Jeg kommunikere mere - uden at være bange."
  • "Mit familieliv er meget bedre med færre bekymringer, og jeg har løst en masse af længerevarende problemer. Jeg kan lytte til andre, være åben, villig til at uddanne kollegaer, og starter på arbejdet glad og klar. "
Der er en lang række af disse spændende historier og resultater, som du kan finde på denne hjemmeside:
HeartMath Scandinavia.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar